Ważne:
Strona Główna / Kultura / Kultura - Aktualności / Kino Wolność – „Dokąd” Pawła Kędzierskiego i „Ucieczka z Kina Wolność” Wojciecha Marczewskiego

Kino Wolność – „Dokąd” Pawła Kędzierskiego i „Ucieczka z Kina Wolność” Wojciecha Marczewskiego

12 lipca (sobota) godz. 20.00 Kino Wolność – Dokument i fabuła: „Dokąd” Pawła Kędzierskiego i „Ucieczka z Kina Wolność” Wojciecha Marczewskiego

Miejsce: plener przed Pałacykiem Kasyno, w razie niepogody seans będzie przeniesiony do Kina Projekt przy ul. Świerkowej 1
Wstęp wolny!
„Dokąd” – film dokumentalny, reż. Paweł Kędzierski, rok prod. 1990
W roku 1945 rusza pierwszomajowy pochód. Mijają lata. Zmieniają się hasła, przywódcy na trybunie, a ludzie ciągle idą, idą i idą…
Skrócona lekcja historii PRL: od Bieruta i Gomułki poprzez Gierka i Jaruzelskiego aż do powstania Solidarności; od okrzyków:
„Pokój!” i „Precz z wojną!” poprzez „Syjoniści precz!” i „Pomożemy!” aż po „Żądamy decentralizacji władzy!”
Niekończącemu się pochodowi towarzyszy fenomenalna ścieżka dźwiękowa: muzyka, oklaski, okrzyki, pieśni i fragmenty przemówień kolejnych I sekretarzy.

„Ucieczka z Kina Wolność”, reż. Wojciech Marczewski, rok prod. 1990
Lata 80. XX w. Cenzor okręgowy wobec „buntu materii”: postaci wyświetlanego w kinie „Wolność” filmu Jutrzenka porzuciły narzucone sobie role i nawiązały kontakt z widzami.
Urzędnik stosuje środek zapobiegawczy: każe wykupić wszystkie seanse. Ta forma cenzury okazuje się jednak mało skuteczna – wirus buntu przenosi się na ulice: ludzie, wzorem bohaterów filmu, zaczynają śpiewać Requiem Mozarta.

Gdy partyjna „góra” nakazuje spalić kopię filmu, cenzor, w którym grająca Małgorzatę aktorka rozpoznaje niegdysiejszego poetę i krytyka teatralnego, przechodzi, dosłownie i w przenośni, na stronę ekranowych bohaterów. Wędrówka po dachach kamienic i spotkania z postaciami wyciętymi przez siebie w trakcie cenzorskiej kariery stają się dla niego podróżą w głąb sumienia i początkiem drogi do wolności.

Jeden z najbardziej oryginalnych filmów okresu przełomu. Podszyta absurdem, nawiązująca do Mistrza i Małgorzaty Bułhakowa i Purpurowej róży z Kairu Allena metaforyczna opowieść o końcu opresyjnego ustroju.
Pozbawione czarno-białych schematów, symboliczne – poprzez postać cenzora – pożegnanie systemu, ale też uniwersalna opowieść o człowieku, który, choć upadł, próbuje odzyskać godność i wolność.
Złota Kaczka ’90 dla najlepszego filmu, Grand Prix FPPF i nagroda aktorska dla znakomitej kreacji Janusza Gajosa.

Sprawdź również

Śpiew to zdrowie – warsztaty śpiewu naturalnego

We wtorek 10 stycznia Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich zaprasza na pierwsze w 2023 roku …

 
 

MENU

Podkowa Leśna

Skip to content