30 października 2009 (przedświąteczny piątek), godz. 19.00
transFORM
Wisła jako twórca i tworzywo
Koncert światowej sławy trębacza jazzowego, Longineu Parsonsa, będącego w Polsce na tourneé z zespołem Eryka Kulma!!!
Otwarcie wystawy projektu „transFORM – twórcza przestrzeń nad Wisłą”
transFORM to projekt działań artystyczno-ekologicznych nad Wisłą. Zaangażowało się w niego kilkudziesięciu artystów, polskich i z zagranicy. transFORM był częścią Festiwalu Sztuki nad Wisłą PRZEMIANY, w ramach przygotowań do uzyskania tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016
19.00 – GALERIA KASYNO – „transFORM – twórcza przestrzeń nad Wisłą”
W wystawie biorą udział:
Dobrochna Badora-Zawadzka, BETON
Warszawa od podstaw – marzec 2009
Czy wiemy, po czym chodzimy? Niespecjalnie: o ile noga nie wpadnie w dziurę po wytłuczonej trylince lub nie ochlapie nas woda ukryta pod ruchomą płytą chodnikową. Wędrować z głową w chmurach jest miło, ale warto też spojrzeć pod nogi: miejski beton opowiada o swoim wiślanym pochodzeniu.
Oskar de Sage, METR2 WISŁY
Wisła to nie woda, która Nią płynie od tysiącleci, lecz rów, którym w środku Polski spływają krzemienie, cegły, kości, skorupy ceramiczne, metal zardzewiały, wreszcie piasek, żwir i kamienie. Te właśnie przedmioty są rzeczywistymi śladami Rzeki.
Jan Kubasiewicz, Mike Golembewski, Colin Owens – PANORAMA
„Panorama” to rodzaj mapy – zapisu pewnej podroży Wisłą w Warszawie, od mostu na Siekierkach do mostu na Żeraniu i z powrotem. Ten rejs trwający mniej więcej trzy godziny zarejestrowany został kamerą video. Płynąc z prądem filmowaliśmy lewy brzeg rzeki, płynąc pod prąd prawy brzeg – Pragę. Umieszczona na statywie kamera dokumentując widoki brzegów Wisły zarejestrowała również inne elementy – zmieniającą się odległość od brzegu, zmieniającą się szybkość, rytmiczne falowanie lodzi, a także zmieniające się warunki oświetleniowe (w ten pochmurny dzień mieliśmy od czasu do czasu trochę słońca).
Zapis video został przetransformowany na obraz statyczny dzięki komputerowemu programowi napisanemu specjalnie dla tego projektu. „Skanuje” on każdą klatkę video i według pewnego algorytmu buduje statyczny wizualny zapis ruchu płynięcia Wisłą. W rezultacie tej transformacji „Panorama” to rodzaj bardzo długiej „pocztówki” o wysokości około 15 centymetrów i długości około 25 metrów, wydrukowanej na panelach pleksi. „Panorama”, której forma nieco przypomina zapis wizualny fali dźwiękowej, zainspirowała jeszcze inną transformację – przetworzenia obrazu na dźwięk. Program komputerowy skanując „Panoramę” analizuje pewne wizualne parametry obrazu (takie jak kolory, kształty, etc.). Przez system odpowiedników, parametry obrazu są „odtwarzane” jako elementy kompozycji dźwiękowej. W rezultacie obraz „Panoramy” staje się „mapą” swojej własnej ścieżki dźwiękowej.
Klara Kopcińska, Józef Żuk Piwkowski – zdjęcia
Sylwia Kujawska, Massimo Federico – video i zdjęcia
19:30 koncert Quintessence International
Longineu Parsons – trąbka
Sulaiman Hakim – sax alt.
Paweł Tomaszewski – piano
Andrzej Zielak – bass
Eryk Kulm – dr.
Eryk Kulm to wybitny perkusista wyrosły ze środowiska gdańskich jazzmenów. Na ogólnopolskiej scenie jazzowej pojawił się z zespołem Jazz Carriers w 1974 roku, a już w następnym roku wyjechał do kolebki jazzu – USA. Tam w słynnej Barklee School of Music kształcił się oraz szlifował swe umiejętności grając z wieloma znakomitymi amerykańskimi muzykami jazzowymi. Pobyt w USA ukształtował charakter tego perkusisty i kiedy po 15 latach wrócił do kraju, z miejsca zasilił zespół Zbyszka Namysłowskiego. Po kilkunastu miesiącach sam powołał grupę, której nazwa przylgnie na zawsze do jego nazwiska – QUINTESSENCE. Momentalnie zespół ten wyrósł na niezwykle ważny i istotny element naszej jazzowej sceny końca XX w. Muzycy występujący w grupie Eryka Kulma to top polskiego jazzu: Henryk Miśkiewicz, Leszek Możdżer, Piotr Wojtasik, Maciej Sikała, Wojciech Karolak, Jacek i Wojtek Niedzielowie, Robert Majewski, Andrzej Jagodziński, Piotr Baron i inni. Debiutancka płyta „Birthday” uznana została płytą 1992 roku, a Eryk Kulm – najlepszym polskim perkusistą jazzowym. Recenzje dotyczące występów Quintessence były nie tylko pochlebne, ale wręcz entuzjastyczne. „Nazwa Quintessence – podkreśla Kulm – nie pochodzi od kwintetu, ale od kwintesencji. Od esencji jazzu, którą jest swing, blues, radość grania, chęć oddania siebie w czasie koncertu. Czy gramy w kwintecie czy w trio, to zawsze jest Quintessence”.
Longineu Parsons to trębacz, kompozytor, multi-instrumentalista, wokalista i wykładowca muzyki na Florida A&M University. Uchodzi za jednego z najwybitniejszych trębaczy jazzowych, choć nie przepada za autopromocją. Gra jazz, world music, muzykę klasyczną i eksperymentalną. W latach 70. i 80. mieszkał w Europie, a następnie wrócił do USA, gdzie między innymi zaproponowano mu rolę Louisa Armstronga w fabularyzowanym dokumencie o tym muzyku.
Wstęp wolny!
Wystawa czynna do 13 listopada
Galeria Kasyno
Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich w Podkowie Leśnej
Pałacyk Kasyno
ul. Lilpopa 18