Informujemy, że od 01 lipca 2011 r. zaczęła funkcjonować Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) prowadzona przez Ministra Gospodarki (MG). Ewidencja ta jest prowadzona w formie elektronicznego rejestru dostępnego na stronie internetowej Ministra Gospodarki (http://www.ceidg.gov.pl), na której umieszczone są informacje o przepisach regulujących funkcjonowanie CEIDG.
Najważniejsze zmiany dotychczasowej ewidencji działalności gospodarczej związane z utworzeniem Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej:
- Od 1 lipca 2011 r. obowiązuje wniosek CEIDG-1 dla każdej czynności związanej z działalnością gospodarczą tj. założenie działalność – wpis, dokonanie zmiany do istniejącego wpisu, likwidacja działalność czy zawieszenie lub wznowienie.
- Wpisu poprzez internet można dokonać za pośrednictwem strony www.ceidg.gov.pl używając profilu zaufanego ePUAP lub certyfikowanego podpisu elektronicznego. Można też wypełnić wniosek CEDG-1 i złożyć go w dowolnym urzędzie gminy z okazaniem dokumentu tożsamości.
- Dla przedsiębiorców rejestrujących po raz pierwszy działalność gospodarczą w CEIDG organem prowadzącym ewidencję jest Minister Gospodarki.
- Dla przedsiębiorców już zarejestrowanych, Minister Gospodarki będzie organem prowadzącym ewidencję dopiero po przeniesieniu do CEIDG zaktualizowanej bazy danych, którą obecnie dysponuje burmistrz miasta. Termin przekazania bazy danych z gmin do CEIDG został przesunięty na 31 grudnia 2011 r.
- Zniesiono właściwość miejscową – przedsiębiorcy rejestrujący działalność po raz pierwszy nie muszą zgłaszać wniosku w urzędzie gminy, na terenie której mieszkają – wpisu do CEIDG mogą dokonać w dowolnym urzędzie gminy na terenie całego kraju. Przedsiębiorcy już wpisani do rejestru prowadzonego przez burmistrza uzyskają taką możliwość po 31 grudnia 2011 r.
- Dane przedsiębiorcy w CEIDG są weryfikowane za pośrednictwem systemu PESEL, Krajowego Rejestru Karnego, Karty Polaka, NIP, natomiast lokalizacja adresowa za pomocą systemu TERYT.
- Z chwilą wprowadzenia danych przedsiębiorcy do CEIDG każdy może mieć do nich wgląd. W związku z tym od przedsiębiorcy nie powinny być wymagane zaświadczenia, np. dla banku lub na potrzeby przetargu.
W związku z ustawowym zobowiązaniem do przeniesienia w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. ewidencji przedsiębiorców do systemu teleinformatycznego CEIDG zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o jak najszybsze uaktualnienia wpisów, jeśli w zaświadczeniach występują nieaktualne kody PKD (obowiązujące są kody PKD2007), brakuje PESEL, NIP czy REGON. Aktualizacja umożliwi przeniesienie rzetelnych danych i prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorców w obrocie gospodarczym po 1 stycznia 2012.
Do zgłoszenia wniosków aktualizacyjnych na wniosku CEIDG-1 zapraszamy również przedsiębiorców, którzy dokonali zmian lecz ich nie zgłosili lub tych przedsiębiorców, którzy od dawna nie prowadzą działalności gospodarczej i nie zgłosili tego faktu w tutejszym urzędzie.
Złożenie wniosku CEIDG-1 dla wszelkich działań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie podlega opłacie.
Druki wniosków dostępne są w ww. referacie tutejszego urzędu oraz na stronie Ministerstwa Gospodarki http://www.ceidg.gov.pl
W ww. sprawach proszę zgłaszać się do tutejszego urzędu, pokój nr 7, w godzinach pracy urzędu (poniedziałek: godz. 10 – 18, wtorek, środa, czwartek, piątek godz. 8 -16).
Informacje dotyczące funkcjonowania CEIDG można uzyskać poprzez Punkt Informacyjny Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nr tel. 22-693-59-01 oraz na infolinii 0-801-055-088. W Urzędzie Miejskim w Podkowie Leśnej informacji udziela Małgorzata Niewiadomska 0-22-759-21-16.