W związku ze zgłaszanymi przez mieszkańców terenów sąsiadujących z linią kolejową WKD zastrzeżeń dotyczących problematycznego stosowania przez maszynistów dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych, Burmistrz Miasta Podkowy Leśnej zwróciła się do Warszawskiej Kolei Dojazdowej z prośbą o wyjaśnienie. Warszawska Kolej Dojazdowa wyjaśnia, że częstotliwość oraz natężenie podawanych sygnałów w ruchu kolejowym na linii WKD wynikają wprost z obowiązujących regulacji, które Spółka jako zarządca infrastruktury oraz przewoźnik zobowiązana była przyjąć do realizacji, a następnie stosować.
Uciążliwości związane z funkcjonowaniem kolei WKD
Warszawska Kolej Dojazdowa odpowiedziała, że nowo dostarczone pojazdy serii EN97 charakteryzują się znacznie niższą emisją hałasu podczas poruszania się na szlaku pomiędzy przystankami w porównaniu ze starym taborem serii EN94 – na co wpływ ma m.in. wyciszenie zestawów kołowych oraz zastosowane rozwiązania konstrukcyjne podwozia. Szczególnie istotne w tym zakresie staje się odpowiednie ostrzeżenie o zbliżającym się pojeździe także wszelkich uczestników ruchu pieszego, korzystających z licznych ścieżek prowadzących w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska kolejowego. Tego typu ścieżki zlokalizowane są przede wszystkim na obszarze Podkowy Leśnej oraz wzdłuż jednotorowego odcinka linii WKD pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim. Korzystający z nich piesi niejednokrotnie przekraczają tory w miejscach zupełnie do tego nieprzystosowanych, w których taka czynność jest zabroniona.
Ponadto, na linii WKD w związku z okresowo prowadzonymi robotami remontowymi może zostać wprowadzona zmieniona organizacja ruchu, wiążąca się z dwukierunkową jazdą pociągów po tym samym torze, w tym jazdą danego pociągu po torze lewym, przeciwnym do zasadniczego. Z uwagi na fakt, że na niektórych odcinkach linii ruch pociągów odbywa się dwukierunkowo po każdym z torów niewykluczone, że maszyniści starają się dodatkowo ostrzegać o nadjeżdżającym składzie, zwłaszcza w sytuacji, w której z punktu widzenia uczestników ruchu drogowego może on nadjeżdżać z kierunku mniej spodziewanego. W odniesieniu do rejonu miasta Podkowa Leśna tego rodzaju zmieniona organizacja będzie wprowadzona od 10 września do 19 października br. z uwagi na remont przejazdu kolejowego w miejscowości Granica – pomiędzy stacjami Podkowa Leśna Główna i Komorów.
Sygnał o zbliżaniu się pojazdu kolejowego do przejazdu ma być wystarczająco słyszalny dla uczestników ruchu drogowego. W przypadku jakiejkolwiek kolizji bądź wypadku na przejeździe kolejowym, w sytuacji gdyby po weryfikacji rejestratorów okazało się, że maszynista nie użył dźwiękowego sygnału ostrzegawczego w odpowiednim miejscu i czasie, znaczna część odpowiedzialności przypadłaby w udziale właśnie jemu.
Mając na uwadze zastrzeżenia zgłoszone przez mieszkańców terenów sąsiadujących z linią WKD w zakresie obniżonego komfortu akustycznego związanego z eksploatacją elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN97 zwróciliśmy się do producenta nowego taboru – przedsiębiorstwa „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.” z prośbą o potwierdzenie zasadności zastosowanych rozwiązań w świetle obowiązujących norm i aktów prawnych w perspektywie wypracowania ewentualnego kompromisu pomiędzy wymogami, jakie zobowiązana jest wypełniać Warszawska Kolej Dojazdowa jako zarządca infrastruktury kolejowej i przewoźnik kolejowy oraz zainteresowanymi społecznościami lokalnymi w obrębie pasma południowo-zachodniego aglomeracji warszawskiej.