W dniu 1 lutego 2012 r. w centrum Matecznik w Otrębusach spotkali się reprezentanci samorządów Zachodniego Mazowsza: wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast. W spotkaniu uczestniczyli m.in. Burmistrz Miasta Podkowa Leśna – Małgorzata Stępień – Przygoda oraz pracownicy Urzędu – Katarzyna Kowalewska i Jaromir Chojecki. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego reprezentowany był przez Andrzeja Daniluka, dyrektora Departamentu Środowiska.
Na spotkaniu omawiano m.in. kwestie związane z nowelizacją Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz kontynuowano temat oświetlenia ulicznego poruszony na pierwszym spotkaniu, w dniu 13 grudnia ubiegłego roku, którego wynikiem było wypracowanie przez samorządy wspólnego stanowiska wobec propozycji PGE. W listopadzie 2011 r. PGE Oddział Warszawa Rejon Energetyczny Pruszków wystąpił do samorządów z propozycją zawarcia umów określających opłaty za korzystanie z infrastruktury: lamp, słupów energetycznych itp. W przypadku Miasta Podkowa Leśna, stawki za dzierżawę infrastruktury oświetleniowej wyliczone przez PGE przewyższają blisko dwukrotnie dotychczasowe roczne opłaty za energię elektryczną. Zgodnie z propozycją PGE wyniosą one 433 163,76 zł rocznie. Ich uiszczanie byłoby nowym obciążeniem dla budżetu Miasta. PGE Dystrybucja S.A. działająca jako spółka, która ma wypracować zysk oraz samorządy, które dążą do rozwoju swoich gmin będą szukały kompromisu, który zadowoli obie strony.
W trakcie spotkania w Otrębusach omawiano również nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz pakiet rozporządzeń opracowany przez Ministerstwo Środowiska, który wprowadza daleko idące zmiany: wśród nich m.in. obowiązek podjęcia do końca grudnia 2012 r. uchwał, w których samorządy ustalą zasady pobierania i wysokość opłat za wywóz odpadów.
Jaromir Chojecki