Nie możemy wysłać naszych dzieci do domu i powiedzieć: poczekajcie, aż naprawimy system edukacji, aż przyjadą lepsze czasy, a szkoła dogoni XXI wiek. Trójmiasto Ogrodów dla Edukacji – Jak możemy zmieniać szkołę?
Podczas spotkania będziemy szukać odpowiedzi na te pytanie: Jak się lepiej rozumieć? Co zrobić, byśmy sobie nawzajem ufali? oraz
- Jaki uczeń/uczennica może wpływać na życie szkoły?
- Co potrzebujemy wiedzieć o szkole, żeby się lepiej rozumieć i współpracować?
- Jak rozmawiać o ocenach, by ocena była inspiracją do nauki?
- Jak wspierać się w planowaniu, rozmawianiu o przyszłości? Jak tworzyć zasady, na które się wszyscy zgadzamy i których przestrzegamy?
Chcemy się lepiej rozumieć. Poprawić komunikację między nami, uczniami i uczennicami, rodzicami, nauczycielkami i nauczycielami. Razem będziemy szukać praktycznych pomysłów i rozwiązań, które spowodują, że nasze szkoły będą bardziej przyjazne dla wszystkich.
Kto? Inicjatorami Trójmiasta Ogrodów dla Edukacji – Jak możemy zmieniać szkołę” są dyrektorki i dyrektorzy czterech szkół:
- Szkoły Podstawowej w Żółwinie w gminie Brwinów,
- Podkowiańskiego Liceum nr 60,
- Szkoły Podstawowej nr 2 im. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Podkowie Leśnej
- Społecznego Liceum Ogólnokształcącego Nr 5 STO w Milanówku
Inicjatywę wspiera Rzecznik Praw Obywatelskich i Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”
Dlaczego to robimy?
Szkoła potrzebuje zmian. O tym jaka jest dziś i jakiej szkoły chcemy – rozmawiali wspólnie rodzice, nauczyciele i nauczycielki, uczniowie i uczennice na 150 spotkaniach, które odbyły się w 2019 roku w różnych miejscach Polski. Takie narady odbyły się również w Szkole Podstawowej w Żółwinie i w Podkowiańskim Liceum nr 60.
Ten obywatelski wysiłek nie powinien się zmarnować. Warto wykorzystać jego dorobek do dalszego myślenia i działania – do zmiany szkoły. Dlatego zaczynamy w miejscu, gdzie praca NOeE (Narad Obywatelskich o Edukacji – tak nazywały się dyskusje o szkole) się zakończyła. Zaczynamy od diagnozy - opisu szkoły jaka jest dzisiaj i jakiej szkoły chcemy. Opis ten zawarty jest w podsumowaniu 150 spotkań. Pełny tekst znajduje się tutaj: http:/www.naradaobywatelska.pl
Nasz cel – cel Trójmiasta Ogrodów dla Edukacji . Nie wszystko w szkole zależy od nas. Ale na wiele spraw możemy sami mieć wpływ. Na to, jak ze sobą rozmawiamy, jak współpracujemy. Możemy wspólnie budować szacunek i zaufanie między nami. Ale jak to robić? To chcemy wymyślić wspólnie, a potem wspólnie wprowadzać w szkole. Podzielimy się też efektami prac z innymi szkołami w Polsce.
Jak będziemy pracować?
Zmiana to droga. Zatem rozmowa to początek tej drogi. W myśleniu i działaniu ważny jest udział wszystkich uczestników – uczniów i uczennic, rodziców, nauczycielek i nauczycieli. Zmiana może nastąpić dzięki porozumieniu i współdziałaniu w tym trójkącie. Dlatego na każdym etapie – od rozmowy po wprowadzenie wymyślonych i opisanych propozycji działania – biorą udział wszyscy na równych prawach.
W trakcie spotkania pracujemy metodą, która nazywamy „metodą stolikową” lub „kawiarnianą”. Uczestnicy podzieleni są na kilkuosobowe grupki, które przy stolikach dyskutują na wybrany temat.
- Przy każdym stoliku dyskutuje się na inny temat.
- Każdy stolik ma gospodynię /gospodarza.
- Po 20 minutach następuje zmiana i wszyscy poza jedną osobą (gospodynią/gospodarzem stolika) przenoszą się do innych stolików i omawiają kolejny temat.
- Gospodyni/gospodarz stolika streszcza to, co powiedziały poprzednie grupy i zachęca do dalszej dyskusji.
- Pomysły są zapisywane (na papierowych obrusach lub kartkach „przypisanych” do stolika), aby następne grupy znały pomysły poprzednich i mogły się do nich odwoływać. Na zakończenie spotkania pomysły stolikowe przedstawiane są wszystkim zebranym.
Dalsza praca – czyli ustalenie i opis sposobu wprowadzania nowych metod działania przygotowujemy w grupach roboczych składających się z uczniów, nauczycieli i rodziców z różnych szkół. Decyzje w grupach podejmowane są w drodze porozumienia. Rozbieżności opinii są notowane i prezentowane.
Czwartek, 19 marca o godz. 18 w Żółwinie – ZAPRASZAMY
Trójmiasto Ogrodów dla Edukacji Jak możemy zmienić szkołę
Dlaczego wybraliśmy właśnie taki temat naszego spotkania? Warto przytoczyć dane, na które zwracali uwagę uczestnicy Narad Obywatelskich w 2019r. Narady w wielu punktach wykazały, że to właśnie dobre relacje są podstawą skutecznej współpracy, a ten obszar możemy poprawić bez całościowych zmian w systemie edukacji. Cały raport dostępny tutaj.
“Sami musimy stać się zmianą, do której dążymy w świecie” –
Gandhi