Ruszyły zapisy na szczepienia przeciwko COVID-19 dla osób powyżej 80. roku życia. By ułatwić proces rejestracji udostępniona zastała nowa usługa – tymczasowy profil zaufany dla seniorów 80+.
Tymczasowy PZ jest ważny przez trzy miesiące od potwierdzenia. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku, nie wymaga też wizyty w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem w celu weryfikacji tożsamości jest przeniesione do internetu.
By założyć tymczasowy PZ należy wejść na stronę GOV.pl, wybrać usługę „Załóż profil zaufany”,
a w niej przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany”. System zapyta czy mamy ukończone 80 lat. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca, obywatel trafi na specjalną ścieżkę postępowania dla osób w podeszłym wieku.
Tymczasowy profil zaufany można uzyskać pod warunkiem posiadania ważnego, polskiego dowodu osobistego lub paszportu. Obywatel swoją tożsamość potwierdza w rozmowie wideo. Do rozmowy potrzebne jest urządzenie wyposażone w kamerę oraz mikrofon – telefon, tablet lub laptop. Przygotowując się do spotkania warto więc skorzystać z pomocy osoby, która na co dzień używa internetu i urządzeń elektronicznych.
Profil 80+ krok po kroku
Oto jak przebiega proces zakładania tymczasowego profilu zaufanego – to proste kroki, które zajmą tylko kilka minut:
- Krok 1: na stronie GOV.pl wybierz e-usługę Wniosek o tymczasowy profil zaufany
- Krok 2: wybierz datę i godzinę rozmowy z urzędnikiem
- Krok 3: ustal i wpisz swoją nazwę użytkownika i hasło do logowania w profilu zaufanym
Nad hasłem i nazwą użytkownika warto pomyśleć wcześniej. Jeśli boisz się, że je zapomnisz – zapisz. Nikomu jednak nie zdradzaj tych informacji.
W nazwie użytkownika możesz wpisać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (-). Nie wpisuj polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych, w tym kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.
Ustalając hasło pamiętaj, że musi mieć minimum 8 znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę, jedną cyfrę lub jeden znak specjalny.
- Krok 4: Wpisz swoje dane (pierwsze imię, drugie, nazwisko i numer PESEL).
- Krok 5: Podaj dane do kontaktu – adres e-mail i numer telefonu komórkowego.
Jeśli nie masz adresu e-mail, poproś dzieci lub wnuki o pomoc w założeniu go. To nic nie kosztuje i nie jest trudne.
- Krok 6: Przeczytaj klauzulę informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych i potwierdź to klikając w zaznaczone pole. Kliknij przycisk Dalej.
- Krok 7: Uważnie przeczytaj podsumowanie wniosku. Sprawdź wszystkie dane, zanim go wyślesz.
Jeśli chcesz coś poprawić, wróć do edycji korzystając z przycisku Wstecz, który znajdziesz pod podsumowaniem.
Jeśli wszystko się zgadza, kliknij przycisk Dalej
- Krok 8: na podany numer telefonu komórkowego dostaniesz SMS z kodem, którym potwierdzisz wysłanie wniosku.
SMS przyjdzie z numeru PZePUAP. Wprowadź kod w zaznaczone na stronie internetowej miejsce. Kliknij przycisk Dalej. Gotowe!
Informacja opracowana na podstawie strony www.gov.pl