Właśnie ruszył zapowiadany przez rząd program dopłat do źródeł ciepła dla gospodarstw domowych. Od 17 sierpnia można składać wnioski na tzw. dodatek węglowy, którego wysokość maksymalnie może wynosić nawet 3.000 zł.
Przypomnijmy, że Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę o dodatku węglowym w dniu 11 sierpnia. 12 sierpnia ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw, zaś 16 sierpnia podpisano rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku o dodatek węglowy.
Komu przysługuje dodatek węglowy?
Dodatek węglowy przysługuje gospodarstwu domowemu, którego głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem kamiennym, brykietem lub peletem zawierającym co najmniej 85% węgla kamiennego.
Dodatkowym kryterium otrzymania dopłaty jest wpisanie lub zgłoszenie źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. 2022 poz. 438).
Gospodarstwo domowe – co należy rozumieć pod tym terminem
Przez gospodarstwo domowe rozumie się:
- Osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe)
- Osobę fizyczną wraz z osobami z nią spokrewnionymi lub niespokrewnionymi, które faktycznie z tą osobą zamieszkują i tworzą wspólne gospodarstwo domowe (gospodarstwo domowe wieloosobowe)
Ważne!
Dodatek węglowy powiązany jest z gospodarstwem domowym. W wieloosobowym gospodarstwie domowym dofinansowanie otrzyma ta osoba, która jako pierwsza złoży wniosek na dodatek węglowy. Przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Dodatek węglowy wynosi 3.000 zł. Kwota dodatku jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podlega wyłączeniu spod egzekucji. Przy dodatku węglowym nie obowiązuje próg dochodowy. Jednorazowe świadczenie jest przyznawane po rozpatrzeniu prawidłowo złożonego wniosku. Pieniądze z dodatku mogą być wypłacone gotówkowo lub na konto wskazane we wniosku.
Do kiedy i w jaki sposób można składać wnioski?
Wnioski można składać do 30 listopada 2022 r. Wnioski złożone po tym terminie zostaną pozostawione bez rozpatrzenia.
Wnioski można składać na dwojaki sposób:
- elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP – wniosek musi być podpisany profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym lub
- papierowo w Ośrodku Pomocy Społecznej przy ul. Błońskiej 46/48 w godzinach pracy ośrodka (poniedziałek – godz. 9-18; wtorek – czwartek – godz. 9-16). Od 1 września wnioski w wersji papierowej będą przyjmowane wyłącznie w poniedziałki w godzinach 8-18 oraz czwartki w godz. 8-16
Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać telefonicznie w Ośrodku Pomocy Społecznej pod numerem (22) 729 10 82.