Ustawą z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw [Dz. U. poz. 2127] utworzono Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków (dalej zwaną CEEB) i nałożono nowe obowiązki na właścicieli lub zarządzających budynkami lub lokalami. Za jej stworzenie, wdrożenie i prowadzenie odpowiedzialny jest Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, który opracował materiały informacyjne dot. nowego obowiązku składania deklaracji.
Od 1 lipca 2021 r. każdy obywatel lub zarządca budynku będzie zobowiązany złożyć deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
Celem stworzenia centralnej bazy jest poprawa jakości powietrza- likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń- emisji substancji powodujących smog.
CZEGO DOTYCZY DEKLARACJA ?
Deklaracja dotyczy źródła/ źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych oraz niezamieszkałych.
JAKIE INFORMACJE BĘDZIE ZAWIERAŁA DEKLARACJA?
Deklaracja będzie zawierała takie informacje jak:
– imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
– adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
– informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw;
– numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie)
– adres e-mail (opcjonalnie)
W JAKI SPOSÓB MOGĘ ZŁOŻYĆ DEKLARACJĘ ?
W formie elektronicznej, czyli przez Internet jest to najszybszy i najwygodniejszy sposób. Oprócz tego, że umożliwia to oszczędność czasu oraz pieniędzy., niewątpliwą zaletą jest również to, że deklarację można złożyć nie wychodząc z domu.
W formie papierowej- wypełniony dokument można wysłać listem albo złożyć osobiście we właściwym Urzędzie (zgodnie z lokalizacją budynku).
NA KIM SPOCZYWA OBOWIĄZEK ZŁOŻENIA DEKLARACJI?
Obowiązek spoczywa na właścicielu lub zarządcy budynku, w którym znajduje się źródło ciepła i spalania paliw.
Uwaga obowiązek złożenia deklaracji jest nałożony ustawowo i za jego niewypełnienie w terminie grozi grzywna!
W JAKIM TERMINIE TRZEBA ZŁOŻYĆ DEKLARACJĘ?
Na wysłanie deklaracji obywatele będą mieli 12 miesięcy w przypadku budynków już istniejących.
W przypadku nowo powstałych obiektów to termin 14 dni od uruchomienia nowego źródła ciepła lub spalania paliw.
Informator CEEB dla właścicieli i zarządców >> http://www.powietrze.mazovia.pl/uploaded_images/1618301310_informator-ceeb-dla-wlascicieli-i-zarzadcow.pdf (link otwiera się w nowej zakładce)